31 maj 2017

Sirap av granskott

Jag håller på att göra granskottsirap. Ingen aning om ifall det är särskilt gott, men det verkar väldigt enkelt att göra och det ser lite läckert ut. Det ska dessutom vara väldigt rikt på c-vitamin.

Har plockat cirka en halv liter små fina granskott och blandat det med lika mycket strösocker i en burk. Därefter ska burken stå i ett soligt fönster, skakas en gång om dagen tills sockret smält. Jag skakade varje dag under kristi himmelfärdshelgen och sen åkte jag hem från sommarstugan och glömde burken kvar i fönstret. Men sockret hade börjat smälta ordentligt i alla fall så jag tror inte att den behöver skakas längre. Efter en dryg månad ska det hela silas och hällas på burk och vara klart.

Har tänkt prova göra med råsocker också, och kanske även med citron som jag sett på nätet att man kan ha. Spännande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar