26 mars 2013

Virkade korgar


Dottern och jag var i Skärholmen härom dagen. Hon skulle köpa byxor och jag en virknål för att virka i  matt-trasor. Gick till Panduro där jag köpte den grövsta virknål dom hade, en 10:a. Såg då att dom hade trikågarn, köpte en rulle vitt.

Medan dottern provade byxor satt jag utanför i en soffa, tog upp garn och virknål och provade lite. Det var hur enkelt som helst. Gick jättefort och blev väldigt jämnt och snyggt. När hon provat klart, var jag redan färdig med botten på det som slutligen blev en korg. Storleken är ca 18 cm i ø och 13 cm hög.

Trikågarn är en restprodukt från textilindustrin och kan variera i kvalitet och färg.

Senare på kvällen satte jag igång att riva trasor. Det blev ganska trådigt och var rätt svårt att virka i. Så jag slutade riva och började klippa i stället. Det går ju så klart fortare att riva, men det blir mycket snyggare med klippta remsor.

Trikågarnet är töjbart och väldigt enkelt att virka i till skillnad från stumma tygremsor. Man blir ganska trött i händerna..



Det gick åt ett "dra-på-lakan" för en 120 cm säng till den här korgen. Den blev 27 cm i ø och 13 cm hög.Jag fyllde korgen med färgglada garnnystan, blev riktigt snyggt tycker jag.

I går kväll satte jag igång att klippa nya trasor. Har bestämt mig för att inte börja virka förrän trasorna är färdigklippta. Och idag var jag på ett nytt besök på Panduro och köpte ytterligare en rulle vitt och även en rulle mörkt grå, nästan svart. Får se vad det blir av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar